ThemeTalk

Waar komt de 2 miljard euro voor Disneyland Paris vandaan?

De komende jaren gaat er veel veranderen in Disneyland Paris. Er worden miljarden geïnvesteerd in nieuwe attracties, nieuwe themagebieden en verbeteringen. Voor de liefhebbers is er veel onduidelijk: zo weet niemand hoe veel er nou precies waarin wordt geïnvesteerd. Tijd om alle plannen vanaf het prille begin op een rij te zetten.

In juni 2017 werd Euro Disney S.C.A., het bedrijf achter Disneyland Paris, overgenomen door The Walt Disney Company. De Amerikanen hadden sinds de opening in 1992 maar een deel van de aandelen in handen. De rest was in bezit van private aandeelhouders. Euro Disney moest – naar verluidt – om die reden hoge licentiekosten betalen voor het gebruik van de naam Disney, de films, de figuren en de muziek.

Volgens kenners was dit de hoofdoorzaak van de financiële problemen van het resort, en bleven daarom grote investeringen uit. Toch werd in 2002 er een extra park aan het resort toegevoegd: het Walt Disney Studios Park. Een investering van ruim 500 miljoen dollar.

2002 – 2014: er gebeurt weinig in Disneyland Paris

In de jaren daarna is er mondjesmaat geïnvesteerd in het resort. In het Disneyland Park openden maar twee ‘nieuwe’ attracties: Space Mountain – De la terre à la lune werd omgebouwd tot Space Mountain: Mission 2 en Le Visionarium werd gesloopt en heropend als Buzz Lightyear Laser Blast. Het Walt Disney Studios Park kreeg in 2007 Crush’s Coaster en Cars Quatre Roues Rallye. In 2008 opende de The Twilight Zone Tower of Terror, in 2010 Toy Story Playland en in 2015 Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy.

Dat lijkt een aardige opsomming van nieuwe attracties, maar in Disney-resorts in de rest van de wereld werd in dezelfde periode veel meer gebouwd. Om een vergelijking te maken: een ander Disney-resort met twee parken, dat in Californië, werd in dezelfde periode veel meer onder handen genomen. Niet alleen openden in die periode ook nieuwe en vernieuwde attracties in het ‘hoofdpark’, het tweede park onderging zelfs een volledige transformatie. Dat park, dat nu Disney California Adventure Park heet, opende in 2001 en kreeg vanaf dag één veel kritiek. Daarom werden daar grote plannen gepresenteerd, die in de jaren daarop het park steeds meer aanzien gaven.

De gigantische transformatie omvatte onder meer het compleet nieuwe en sfeervolle ingangsgebied Buena Vista Street (met werkende trolley-trein), een darkride rondom The Little Mermaid, het mega-themagebied Cars Land (met een innovatieve race-darkride en twee kleinere attracties), 3D-shooterattractie Toy Story Midway Mania en de sensationele watershow World of Color. Europese pretparkfans keken met jaloerse blikken naar de Amerikaanse westkust: ‘wanneer krijgen wij ook zoiets in ons tweede park?’ Wij hebben ook genoeg aan te merken op onze Walt Disney Studios! Want zelfs met die paar nieuwigheden bleef het Parijse secundaire park een betonnen plein met te weinig attracties voor een volle dag Disney-plezier. Daarnaast hadden de al bestaande attracties in beide parken vaak te kampen met achterstallig onderhoud.

2015: er moet iets gebeuren

In 2015 gaat de bezem door het Franse resort. Het park maakt bij de jaarcijfers over dat jaar bekend dat er ongeveer 1 miljard euro aan kapitaal is opgehaald om te investeren in de parken, de hotels en uitgaansgebied Disney Village. Dat geld is, volgens het jaarverslag, gebruikt voor het dat jaar opknappen van onder andere Space Mountain: Mission 2, Videopolis en It’s A Small World.

Niet veel later, in 2016, wordt opnieuw een plan gepresenteerd om het resort op te lappen. De 25e verjaardag in 2017 is aanstaande, en daarom ondergaan Big Thunder Mountain, Peter Pan’s Flight en la Cabane des Robinson een renovatie. Ook wordt de infrastructuur van het resort aangepakt en worden slecht onderhouden gebouwen in Main Street USA in ere hersteld. Intern wordt volgens insiders de codenaam Project Sparkle gebruikt voor de investering, waarvan niet duidelijk is om hoe veel geld het ging.

2017: The Walt Disney Company zet een zak geld op tafel

Er lijkt in die periode dus een opleving te zijn in de investeringen in Disneyland Paris. Later blijkt waarom: het Amerikaanse moederbedrijf The Walt Disney Company aast op een volledige overname van het resort en wil alle aandelen in handen krijgen. In die periode worden veel bedragen genoemd: Disney moet namelijk aan de bestaande aandeelhouders een plan presenteren. Dat gebeurt begin 2016. Daarin staat onder andere een herkapitalisatie van 1,5 miljard euro om de lopende rekeningen te betalen. Ook wordt er voor het eerst gesproken over een miljardeninvestering in de parken.

Disney belooft in tien jaar tijd 2,1 miljard euro te investeren in het resort, oftewel 210 miljoen euro per jaar. Dat zijn bedragen vergelijkbaar met de eerder genoemde renovaties in Parijs in 2015 en ‘Project Sparkle’ in 2016. Ook worden hier al attracties en shows (A&E staat voor ‘attractions & entertainment‘, red.) rondom superheldenlabel Marvel aangekondigd voor het Walt Disney Studios Park. Ook wordt er in het plan een ‘major new attraction’ genoemd voor 2024. Verdere details worden niet gegeven.

Halverwege 2017 is de overname van EuroDisney S.C.A. rond. Het bedrijf gaat van de Franse beurs en gaat volledig op in de Amerikaanse Walt Disney Company. Ook wordt bekend dat er een stuntshow rond de superhelden van Marvel komt in het CinéMagique-theater in het Walt Disney Studios Park. Dat jaar duiken ook geruchten op dat de Rock ‘n’ Roller Coaster omgebouwd gaat worden tot een superheldenachtbaan. In de fanwereld wordt SpiderMan genoemd, maar in februari 2018 komt de bevestiging dat het gaat om Iron Man.

27 februari 2018: a dream come true voor Disneyland-fans

Rinkelende telefoons bij pretparkliefhebbers door heel Europa als Disneyland Paris rond het middaguur op 27 februari ineens een grote aankondiging doet. Moederbedrijf The Walt Disney Company kondigt een investering van 2 miljard euro aan in het Franse resort. Drie nieuwe themagebieden worden genoemd voor het Walt Disney Studios Park: Frozen, Star Wars en Marvel. Ook wordt een concept art vrijgegeven (klik op de foto voor grote versie) waarop te zien is dat in het park een groot meer komt te liggen. In een uitgebreid persbericht laat Disney weten dat het water een plek voor entertainment wordt. Veel fans hopen op net zo’n avondshow als in Disney California Adventure.

The multi-year development will roll out in phases beginning in 2021, significantly expanding the Walt Disney Studios Park.

Verder laat Disney niets los over de investeringen. Over openingsdata blijven ze vaag, over welke attracties er komen wordt niets gezegd en ook over welke bestaande attracties moeten sluiten wordt nog niets gecommuniceerd. Op de tekening is wel te zien dat Moteurs… Action! Stunt Show Spectacular, Studio Tram Tour: Behind the Magic en Armageddon: les Effets Spéciaux vermoederlijk het veld moeten ruimen. Die laatste attractie staat er nog wel, maar lijkt een ander thema te krijgen.

Wat gaan ze doen met dit geld?

Het is logisch om aan te nemen dat de investering die in februari is aangekondigd dezelfde is als de eerder genoemde tienjarige investering van 210 miljoen euro per jaar. Anders zou dat betekenen dat het bedrijf in tien jaar tijd 4,1 miljard euro investeert in het resort; een onrealistisch astronomisch hoog bedrag. Het kostte Disney omgerekend maar ruim 3 miljard euro om het volledige Shanghai Disneyland Resort te ontwikkelen. Nu zullen de kosten in China wellicht een stuk lager liggen dan in Frankrijk, toch is ruim 4 miljard voor het bouwen van drie themagebieden in Disneyland Paris een te extreem getal. Bovendien bleef The Walt Disney Company in het document uit 2016 bewust vaag over de voorgenomen investeringen, werd Marvel daar ook al aangehaald en werd het openingsjaar 2024 genoemd. Dat past precies in de details die nu zijn vrijgegeven voor de Frozen-, Star Wars- en Marvel-themagebieden. Disney zegt deze uitbreidingen ‘uit te rollen‘ vanaf 2021.

De vraag is dan nog, blijft het bij die drie themagebieden? Dat blijft onduidelijk. Opvallend is de woordkeuze in het oorspronkelijke Engelse persbericht van Euro Disney. Daaruit is, dankzij de term ‘will include’, niet helder op te maken of er mogelijk nog meer uitbreidingen op stapel zijn. In het Franse persbericht wordt gekozen voor ‘Ce nouveau plan d’expansion comprend’, wat dezelfde verwarring geeft.

De kans is klein dat er snel verandering komt in deze onduidelijkheid. Disney staat bekend om de strenge geheimhouding en verstrekt alleen de broodnodige informatie aan aandeelhouders. In juni organiseert het resort een evenement voor Disney-fans, de Disney FanDaze, waar ook Imagineers van Disney presentaties gaan geven. Wie weet dat daar meer details over de nieuwe themagebieden naar buiten gaan komen?

Zie ook: